مشکلات دختران برای کسب آموزش: ناامنی، انفعال دولت و عدم تعهد تمویل‌ کنندگان، دستاوردهای حیاتی را به‌عقب بر می‌ گرداند

دیدبان  حقوق بشر امروز در گزارشی اعلام کرد که تلاش‌های دولت  و تمویل ‌کنندگان بین‌المللی از سال 2001 به این‌سو  به‌منظور آموزش دختران، در سال‌های اخیر به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است. شانزده سال پس از مداخله نظامی به رهبری امریکا در افغانستان که منجر به سرنگونی دولت طالبان در این کشور شد، حدود دو‌ـ‌سوم دختران افغان هنوز هم به مکتب نمی‌روند.

 مدیر بخش حقوق زنان دیدبان حقوق بشر گفت: «دولت افغانستان و تمویل‌کنندگان بین‌المللی در سال 2001م وعده بزرگی داده بودند که تمامی دختران افغان را شامل مکتب می‌سازند، اما ناامنی، فقر، و بی‌جاشدگی حالا جمعیت بزرگی از دختران را از رفتن به مکتب محروم می‌کند.» او تأکید کرد که «دولت افغانستان نیازمند تمرکز دوباره روی این مسئله است تا دسترسی تمامی‌ دختران به مکتب را  حتمی کند  در غیر آن، خطر آن وجود دارد که دستاوردهای حاصله نیز از بین برود این گزاریش نشان می‌دهد که چگونه با بدترشدن وضعیت امنیتی در کشور و قطع کمک‌های مؤسسات تمویل‌کنندۀ بین‌المللی، پیشرفت‌های حاصله در راستای اشتراک و حضور دختران به مکاتب متوقف شده است. این گزارش براساس مصاحبه با 249 نفر در ولایت‌های کابل، کندهار، بلخ و ننگرهار و عمدتاً با دختران بین سنین 11 تا 18 سال که از ادامۀ آموزش و رفتن به مکتب بازمانده‌اند، تهیه و تکمیل شده است.

تعلیم و تربیه دختران یکی از دستاورد‌های بوده که همواره از سوی دولت افغانستان و مؤسسات تمویل‌کنندۀ بین‌المللی از از آن به‌عنوان یک موفقیت یادآوری شده و بیشتر از میلیون‌ها دختر دیگر نیز امروزه در مکاتب سراسر کشور در حال تحصیل‌اند، که در دوران طالبان قادر به رفتن به مکاتب نبوده‌اند. اما هدفی تعیین شده برای آموزش همۀ دختران و آوردن آن‌ها به مکاتب، خیلی دور است که برآورده شود و نیز جمعیت دختران دانش‌آموز در بخش‌های از کشور در حال کاهش است. بر پایه آمارهای دولت افغانستان، حدود 3.5 میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم‌اند که 85 درصد آن را دختران دانش‌آموز شکل می‌دهد. و در مقایسه با 66 درصد پسران نوجوان باسواد در افغانستان، فقط 37 درصد دختران نوجوان با سواد اند.