برگزاری کنفرانس «تحلیل وضعیت جوانان افغانستان؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها» به مناسبت روز جهانی جوانان

برگزاری کنفرانس «تحلیل وضعیت جوانان افغانستان؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها» به مناسبت روز جهانی جوانان

از روز جهانی جوانان با برگزاری کنفرانسی زیر نام «تحلیل وضعیت جوانان افغانستان؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکار‌ها« در کابل تجلیل شد. این برنامه توسط مجمع مشارکت و عدالت در تالار بین المللی وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شد.

این کنفرانس با حضور علی افتخاری سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، داکتر کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، داکتر حمیرا قادری فعال مدنی و استاد دانشگاه و افضل لطیفی نماینده‌ی وزارت اقتصاد، برگزار شد. ابتدا رضا حسین سراج، رییس مجمع مشارکت و عدالت ضمن خوش‌آمدگویی از نبود فرصت‌های لازم برای جوانان و فرار مغزها از کشور، یادآوری شده گفت: دولت وحدت ملی باید به وعده‌های که داده بود وفا کند. آقای سراج افزود: سیستم نا کارآمد معارف در کشور باعث شده است که جوانان به صورت ناخواسته به شیوه‌ی منفی تربیه شود. هم‌چنان آقای سراج، سیستم وزارت تحصیلات عالی را نیز چالش‌برانگیز خواند و گفت که وزارت تحصیلات عالی باید نظام تحصیلی را به صورتی پی‌ریزی کند که جوانان با فراگیری تحصیل بتوانند به کار‌های مفید اقدام کنند. سراج از جوانان خواست تا از اصل‌های بنیادین حقوق بشر حمایت نموده و برای رسیدن به یک جامعه‌ی دموکرات که در آن، مشارکت سیاسی جوانان و زنان، شفافیت انتخابات، دسترسی زنان به عدالت و انصاف رعایت شود، مبارزه نمایند.

مهمانان برنامه هرکدام ابعاد مختلف فرصت ها و چالش های جوانان در کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. داکتر لطیف سادات معین جوانان وزارت اطلاعات فرهنگ ضمن مرور دستاوردهای وزارت اطلاعات و فرهنگ برای جوانان گفت: معینینت جوانان وزارت اطلاعات فرهنگ پالیسیِ ساخته است که توسط آن می‌توان به مشکلات جوانان رسیدگی کرد؛ اما روی هم‌رفته آقای سادات برنامه‌ی مشخص و عملی را یادآوری  نکرد.

هم‌چنان علی افتخاری سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، از نبود مکانیزم مشخص جهت رفع مشکلات موجود برای جوانان سخن گفت. ایشان خاطر نشان کرد که وزارت کار و امور اجتماعی یک نهاد کار‌آفرین نیست، بل به عنوان یک نهاد پالیسی‌ساز تاهنوز در برنامه‌های که چگونه باید مشکلات به صورت اساسی رفع شود، مصروف است. آقای افتخاری در جواب این سوال که تا کنون نزدیک به 80 درصد جوانان بیکار است و همراه با مدرک‌های تحصیلی‌شان سرگردان دنبال کار می‌گردند، گفت: نا‌به‌سامانی‌ها وجود دارد، اما تاهنوز آمار دقیق در اختیار این وزارت قرار نگرفته است که چنددرصد از جوانان بیکار هستند. در ادامه، آقای افتخاری ضعف نهاد‌های مسئول را یکی از مشکلات موجود سر راه جوانان خواند و گفت: اگر قرار باشد جوانان به عنوان نیروی مفید وارد فعالیت‌های اجتماعی شود، باید ارگان‌های مربوطه به صورت کل، خود را مسئول بدانند و وظیفه‌های مشخصی برای آنها تعریف شود.

هم‌چنان داکتر حمیرا قادری از یک سیستم جنسیتی ناسالم در فرهنگ اجتماعی یادآوری کرده و فرهنگ حاکم بر وضعیت ذهنی و ارزشی مردم افغانستان را مشکل‌ساز خطاب نمود. خانم قادری ارزش‌های اجتماعی را به نحوی به چالش کشاند که گویا ظرفیت‌ها بر اساس توانایی‌های مردان بررسی می‌شود. وی افزود: تا زمانی که مشکل جنسیتی به صورت اساسی حل نشود و از مشکل جنیستی به فراجنیستی نرسیم، وضعیت هم‌چنان ناگوار است و طبق ضرورت اجتماعی به پیش نخواهد رفت. هم‌چنان خانم قادری از سیستم مدیریتی یک‌طرفه یادآوری و خاطرنشان کرد که قضاوت‌ها همیشه مردانه صورت می‌گیرد.

در این برنامه، علاوه بر تحلیل و بررسی وضعیت جوانان، از ورزشکاران برجسته، معلولین رسام که از قدرت شنوایی بر خوردار نیستند و معتادینی که دوباره به زندگی بدون مواد مخدر رو آورده‌اند، تقدیر و به هرکدام آنها از طرف نهاد‌های یادشده تحفه داده شد. روح الله صدیقی یکی از کسانی که معتاد بوده است و بعد از تداوی دوباره مواد مخدر را ترک کرده و فعلا در وزارت صحت عامه به عنوان مشاور امور اجتماعی معتادین مصروف کار است، خاطر نشان کرد: هرگاه انسان‌ها به زندگی سالم باورمند باشد و فرصت‌های لازم برای‌شان مهیا شود، می‌توانند مانند افراد دیگر به پیشرفت امور اجتماعی‌شان مفید واقع شود.

از روز جهانی جوانان در حالی تجلیل می‌شود که مشکلات آنان به صورت روزافزون قابل مشاهده است؛ فرار جوانان از کشور، نبود کار، سیستم چالش‌زا و ناکارآمد  تعلیمی و تحصیلی، نبود پلان منظم جهت رفع مشکلات آنان از سوی  دولت، از چالش‌هایی است که همواره گریبان‌گیر آنان را نسبت به آینده‌ی کشور از بین می‌برد.