نخستین گفتگوی اجتماعی- فرهنگی جوانان در سطح ملی برگزار شد

نخستین گفتگوی اجتماعی- فرهنگی جوانان در سطح ملی برگزار شد.

مجمع مشارکت و عدالت با همکاری موسسه‌ی آکسفام (OXFAM GB) و مرکز تعلیمی زنان افغان (AWEC) در چوکات پروژه‌ی تمویل فرصت‌های رهبری برای زنان (FLOWنخستین «گفتگوی اجتماعی-فرهنگی جوانان در سطح ملی» را برگزار کرد. این گفتگو از ۲۹ سپتامبر تا 1 اکتوبر به مدت سه روز در هوتل کابل‌استار شهر کابل میان پنجاه جوان ذکور و اناث و از ولایت‌های مختلف برگزار شد. هدف اصلی این برنامه، ایجاد همدلی و شناسایی تفاوت‌های فرهنگی میان نسل نو افغانستان بود. جوانانی که در این برنامه شرکت کرده بودند، به ارایه‌ی دیدگاه‌های فردی و بیان رسم و رواج‌های محلی‌شان پرداختند.

رضاحسین سراج، رییس مجمع مشارکت و عدالت ضمن خوش‌آمدگویی به اشتراک‌کنندگان برنامه، ابراز امیدواری کرد که این جلسه بتواند روابط دوام‌دار و معناداری را جهت رسیدگی به مشکلات جوانان در سطح ملی ایجاد کند و جوانان افغانستان با همدلی و هم‌اندیشی برای حل مشکلات موجود در کشور کار نمایند. آقای سراج هم‌چنان از حضور زنان در ساختار‌های سیاسی و محلی و تحقق اصول بنیادین حقوق بشر حمایت نموده و خواهان افزایش کمک‌های دولت و نهادهای بین‌المللی در این عرصه شد.

در این برنامه، تعدادی از اساتید  دانشگاه‌ها ضمن تبیین تفاوت‌های موجود میان شهروندان، موجودیت تفاوت‌ها را یک امر عادی و همیشگی خوانده و بر شناسایی آن در امر رسیدن به یک ارزش مشترک تاکید نمودند. آنان هم‌چنان، ضمن تاکید بر احترام گذاشتن به تفاوت‌های فرهنگی، خلق یک ارزش مشترک برای تمام افراد جامعه را از مهمترین مسایل در عصر کنونی دانسته و راهکارهای مختلفی را برای موفقیت پروسه‌ی ملت‌سازی مورد بررسی قرار دادند. به باور اشتراک‌کنندگان: نظام مبتنی بر قانون اساسی یکی از راه‌های رسیدن به اتحاد کلی و ملت‌شدن است. اما قبل از هر چیز، زمینهی گفتگو میان جوانان و نسل تحصیل‌کرده باید مهیا شود تا برای رسیدن به نظام مبتنی بر قانون اساسی مفید واقع شود.

در ادامه‌ی برنامه، اشتراک‌کنندگان با انجام بازی‌های گروهی، برای ایجاد فضای خودمانی جهت ابراز افکار، احساسات و عقاید شخصی و نیز معرفی رسم و رواج‌های خاص اجتماعی‌شان آماده شدند. جوانان اشتراک‌کننده از موجودیت رسم و رواج‌های ناپسند اجتماعی ابراز نارضایتی نموده و برای ایجاد تغییرات مثبت در آن‌ها، تعهد کردند.